Πέμπτη, 17 Σεπτεμβρίου 2009

Κώδικας Manesse - Συλλογή Γερμανών τροβαδούρων


Otto von Brandenburg

Κατά το πρώτο μισό του 14ου αιώνα δημιουργείται στη Ζυρίχη ένα από τα σημαντικότερα έργα της γερμανικής μεσαιωνικής ποίησης. Πρόκειται για ένα χειρόγραφο που φέρει την ονομασία Κώδικας Manesse, από το όνομα της οικογένειας της Ζυρίχης που έκανε την παραγγελία.
Το χειρόγραφο περιλαμβάνει τη δουλειά περίπου 140 Γερμανών τροβαδούρων (των επονομαζόμενων Minnesänger), είναι γραμμένο στη μεσαιωνική γερμανική γλώσσα και θεωρείται εξαιρετικά σημαντική πηγή για τους μελετητές της λογοτεχνίας της εποχής.
Οι Minnesänger ξεκίνησαν τη δική τους λυρική ποίηση γύρω στα 1170, όταν ο Αυστριακός ευγενής Der von Kürenberg (το έργο του οποίου υπάρχει επίσης στον κώδικα) υιοθέτησε στην ποίησή του την αντίληψη του "ευγενούς έρωτα" κατά το πρότυπο των τροβαδούρων της Προβηγκίας. Η ποίηση αυτή έφτασε στο απόγειό της γύρω στα 1230 και συνέχισε μέχρι τα μέσα του επόμενου αιώνα, δημιουργώντας μαζί με την παράδοση της Προβηγκίας και της Γαλικίας το υπόβαθρο για την αναγεννησιακή ποίηση.
Οι μινιατούρες του βιβλίου είναι εκπληκτικής ποιότητας. Οι τροβαδούροι παρουσιάζονται κατά σειρά κοινωνικής θέσης. Πρώτος ο αυτοκράτορας κι ακολουθούν οι βασιλιάδες, οι πρίγκιπες, οι ιππότες, οι απλοί ποιητές. Να πούμε εδώ ότι τροβαδούροι υπήρξαν από όλα τα κοινωνικά στρώματα. Ο συγκεκριμένος τροβαδούρος της πρώτης εικόνας, ο πρίγκιπας Otto von Brandenburg, ήταν γνωστός φίλος του σκακιού.


Dietmar von Ast


Reinmar von Zweter

Πηγές:
-Carlos Alvar, Poesía de Trovadores, Trouvères y Minnesinger, Alianza Editorial 1999
-Η ιστοσελίδα του κώδικα
-Από την Wikipedia

2 σχόλια:

  1. Έχω μερικά αγαπημένα σιντι με τη μουσική του κώδικα, παιγμένη με όργανα της εποχής. Μάλιστα στο προπέρσινο φεστιβάλ "Μεσαιωνικό Ρόδο" στη Ρόδο (που έτυχε να βρίσκομαι) είχαν καλέσει μεταξύ άλλων και ένα συγκρότημα από τη Γερμανία (μου διαφεύγει το όνομα, αλλά θα το κοιτάξω), που, ντυμένο με ιμάτια της εποχής, έπαιζε ακριβώς αυτά τα τραγούδια.

    Φυσικά οι εκδηλώσεις περιλάμβαναν και σκάκι, όπου και διέπρεψα. Πάντα το' λεγα ότι γεννήθηκα σε λάθος εποχή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δεν το συζητώ, κι εγώ το ίδιο. Άλλο να παίζεις με τον Φίλιππο κι άλλο με τον Όττο του Βραδενβούργου! Με αυτόν και να "έστηνα" κάτι, τι θα έκανε; Το πολύ πολύ να μου τραγουδούσε και να "έστηνε" κι αυτός. Ο Όττο, όχι ο Φίλιππος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.