Τα βοηθητικά προβλήματα αποτελούν ιδιαίτερη -και πολύ ενδιαφέρουσα κατηγορία- του καλλιτεχνικού σκακιού. Στο ιστολόγιο του Αλκίνοου μπορείτε να βρείτε τα πάντα για τα βοηθητικά. Περιοριζόμαστε εδώ να πούμε ότι σ' αυτό το είδος προβλημάτων δεν παίζουν πρώτα τα Λευκά, αλλά τα Μαύρα, τα οποία βοηθούν τα Λευκά να τα κάνουν ματ σε έναν ορισμένο αριθμό κινήσεων.
Πρόβλημα του L. Lindner, 1o βραβείο Σάο Πάολο 1955
Παίζουν τα Μαύρα και βοηθούν τα Λευκά να κάνουν ματ σε 2 κινήσεις
Με ντάμα στη διαγώνιο c1-f4 ο Λευκός κερδίζει. Όμως δεν υπάρχει τρόπος
ΑπάντησηΔιαγραφήνα γίνει αυτό. Αν (οι κινήσεις είναι 1. Μαύρος Λευκός 2. Μαύρος Λευκός)
1.e1=N Qxc2, τότε ο Μαύρος καταστρέφει το ματ του Λευκού. π.χ.
2.b2+ ? και δεν υπάρχει άμυνα στο σαχ που ταυτόχρονα να κερδίζει
2.Nxh3? και ο Μαύρος βασιλιάς διαφεύγει απο το g4
2.Nxd3 και δεν υποστηρίζεται πια το Λευκό πιόνι στο e4
2.Nxc3 και το τετράγωνο e3 δεν ελέγχεται από τα Λευκά
Αν
1.e1=B πάλι ο Μαύρος έχει ...πρόβλημα να χάσει, καθώς είτε ο αξιωματικός
του ελέγχει την διαγώνιο c1-f4, είτε το πιόνι c3 αμύνεται στο d2, είτε κόβει
Λευκά πιόνια και διαφεύγει ο βασιλιάς του στα h3 και e4.
Να προάγει σε ντάμα ή πύργο, τότε υποχρεώνει την ντάμα του Λευκού να μείνει
στα d1,e1 αλλά να μην μπορεί να πάει στα d2,e3 για λόγους όμοιους με πριν...
Η κίνηση 2...fxg3 θα μπορούσε να είναι ματ, αρκεί κάποιο Μαύρο κομμάτι να
μπλοκάρει το e3 (καθώς όπως δείξαμε, τα Λευκά δεν προλαβαίνουν να το ελέγξουν)
Αυτό δεν γίνεται με προαγωγή στο e1 καθώς τα Λευκά δεν έχουν να χάσουν τεμπο.
Όμως, αν
1.cxd1=N ελευθερώνει το b1 για τον Λευκό βασιλιά, χωρίς τα προβλήματα που
δημιουργούσε η κίνηση του ίππου g1 ή του προαχθέντος στο e1 Μαύρου ή ακόμα
και το πάρσιμο exd1=N (γιατί?)
1... Kb1
2.Ne3! fxg3#
Θ.