Οι κινήσεις των κομματιών
Ο Στρατηγός (Ρ) κινείται ένα σημείο οριζόντια ή κάθετα (ποτέ διαγώνια!) και δεν μπορεί να βγει από το παλάτι. Έχει λοιπόν στη διάθεσή του μόνο 9 σημεία. Οι αντίπαλοι Στρατηγοί απαγορεύεται να βρεθούν αντιμέτωποι στην ίδια κάθετο, χωρίς δηλαδή να υπάρχει ανάμεσά τους κάποιο άλλο κομμάτι (οποιουδήποτε χρώματος). Αυτό μπορεί να δημιουργήσει περίεργες καταστάσεις ματ, αφού ένας Στρατηγός μπορεί μόνος του να αποκόψει τον αντίπαλο Στρατηγό!
Ο Φύλακας (Φ) κινείται μόνο κατά ένα σημείο διαγώνια και επίσης δεν μπορεί να βγει από το παλάτι. Είναι, επομένως, ένα καθαρά αμυντικό κομμάτι. Και οι δύο Φύλακες μαζί διαθέτουν πέντε μόνο σημεία.
Ο Ελέφαντας (Ε) είναι ακόμα ένα αμυντικό κομμάτι. Κινείται κατά δύο σημεία διαγώνια προς όλες τις κατευθύνσεις, αλλά μόνο αν το ενδιάμεσο σημείο είναι κενό, και μόνο στο δικό τους μισό της σκακιέρας. Δεν επιτρέπεται να περάσουν το ποτάμι και άρα περιορίζονται σε επτά μόνο διασταυρώσεις.
Το Άλογο (Ι) κινείται όπως ο Ίππος στο σκάκι, με τη θεμελιώδη διαφορά ότι το άλμα του θεωρείται ότι πραγματοποιείται σε δύο βήματα. Το πρώτο βήμα γίνεται ορθογώνια (οριζόντια ή κάθετα) και το δεύτερο διαγώνια προς την ίδια κατεύθυνση. Αυτό σημαίνει ότι για να μπορέσει να κινηθεί πρέπει το αμέσως επόμενο σημείο (σε ορθογώνια βάση) να είναι κενό, αλλιώς μπλοκάρεται! Παράδειγμα:
Το Άλογο δεν μπορεί να μετακινηθεί ούτε στο f4 ούτε να πάρει τον Πύργο στο h4, αφού η κίνηση πρέπει να γίνει προς την ίδια κατεύθυνση. Θα έπρεπε να περάσει πρώτα από το g3, το οποίο όμως είναι κατειλημμένο! Αντιθέτως, μπορεί κανονικά να πάει στα υπόλοιπα τετράγωνα.
Το Άρμα (Π) κινείται ακριβώς όπως ο Πύργος.
Το Κανόνι (Κ) κινείται κι αυτό όπως ο Πύργος, αλλά για να πάρει ένα κομμάτι πρέπει να περάσει υποχρεωτικά πάνω από κομμάτι οποιουδήποτε χρώματος και να πάρει το πρώτο αντίπαλο κομμάτι που θα συναντήσει στην ίδια γραμμή. Το Κανόνι δίνει σαχ με τον τρόπο που κινείται. Μπορεί δηλαδή κάποιος να δέχεται σαχ από Κανόνι και να το αντιμετωπίσει αποσύροντας το κομμάτι του που μεσολαβεί ανάμεσα στο Κανόνι που του δίνει σαχ και τον Στρατηγό του!
Στο παραπάνω διάγραμμα το Κανόνι δίνει σαχ στον μαύρο Στρατηγό. Τα Μαύρα εδώ μπορούν είτε να μετακινήσουν τον Στρατηγό τους στο e9 είτε να μετακινήσουν οπουδήποτε το Άλογό τους!
Ο Στρατιώτης (Σ ή -) τέλος, κινείται κατά ένα σημείο προς τα εμπρός και παίρνει κατά τον ίδιο τρόπο (όχι, δηλαδή, διαγώνια). Όταν περάσει το ποτάμι γίνεται ένα είδος προαγωγής και αποκτάει το δικαίωμα να κινείται όχι μόνο κάθετα, αλλά και οριζόντια, κατά ένα πάντα σημείο. Φτάνοντας στην τελευταία γραμμή μπορεί πλέον να κινηθεί μόνο οριζόντια. Δεν υπάρχει προαγωγή με την έννοια που υπάρχει στο σκάκι.
Ο σκοπός του παιχνιδιού
Σκοπός του παιχνιδιού είναι το ματ. Αλλά υπάρχουν δύο θεμελιώδεις διαφορές από το σκάκι:
1) Το πατ δεν είναι ισοπαλία, αλλά κερδίζει αυτός που κάνει πατ τον αντίπαλο.
2) Το διαρκές σαχ απαγορεύεται.
Σημείωση: Μια και στη χώρα μας δεν υπάρχει προηγούμενη εμπειρία στην απόδοση των κινήσεων του Σιάνγκτσι, στην κατασκευή των διαγραμμάτων, αλλά και στην ερμηνεία των κανονισμών του παιχνιδιού, ζητούμε την κατανόηση όσων γνωρίζουν ήδη το παιχνίδι, και επίσης ζητούμε τις συμβουλές τους στον εντοπισμό λαθών που είναι πιθανό να υπάρχουν.
(Συνεχίζεται)
Στο πρώτο διάγραμμα, εκεί που περιγράφετε την κίνηση του αλόγου, πως βρέθηκε ο μαύρος φύλακας στο d8, αφού κινείται μόνο διαγώνια, και η αρχική του θέση είναι το d9 ή το f9; Έχω μπερδέψει κάτι;
ΑπάντησηΔιαγραφήΈχετε απόλυτο δίκιο και το διόρθωσα. :-)
ΑπάντησηΔιαγραφήΣας ευχαριστώ πολύ. Ελπίζω στο επόμενο μέρος όπου θα δείξω εικόνες ματ να μην έχουμε άλλα προβλήματα.